SIRÁLY TAMÁS


KÖZÉRZETJAVÍTÓ - MASSZŐR  -  SZEMÉLYI EDZŐ

 

 

 

Személyi edzés

 

Gerinctréning

 

 

 

 


 

Személyi edzés

A célom vendégeim egészségének megőrzése és erőnlétük, állóképességük fejlesztése, valamint szükség szerint rehabilitációjuk támogatása. Ehhez a leghatékonyabb módszer a személyi edzés, mert így figyelembe tudom venni az egyéni adottságaikat, élethelyzetüket, egészségi állapotukat, pillanatnyi fittségi szintjüket és nyomon tudom követni azok változását, fejlődését. A gyakorlatok összeállítása és intenzitásának meghatározása során elsődleges a vendégeim támogatása céljaik elérésében, legyen az a mozgékonyság fenntartása vagy visszaszerzése, fogyás és alakformálás, tömegnövelés, a testtartás javítása, az erőnlét vagy állóképesség fejlesztése.

 

Egy személyi edző feladata, hogy felmérje a vendéget és közelebb vigye a fizikai céljaihoz – sérülésmentesen. Tapasztalatom szerint az összeszedettség és felkészültség adja azt a bizalmat, amelyre a vendégnek szüksége van a maximális teljesítmény eléréséhez. A jó személyi edző precíz, elkötelezett, vigyáz a vendég testi épségére és kihozza belőle a maximumot. A jó edző a munkája iránt rendkívül alázatos és elhivatott, sugárzik belőle, hogy szereti csinálni és örömét leli abban, ha segíthet másoknak. A visszajelzések szerint a lelkesedésem nagyon pozitív hatással van a vendégeim motivációjára is.

 

Az ember mozgásra lett teremtve, de ha valaki folyamatosan vagy rendszeresen monoton mozgást végez, akkor nem fog fejlődni. Az otthoni edzési lehetőségek általában korlátozottak, ráadásul gyakran kihívást jelent a motiváció fenntartása és a szakmai ismeretek hiánya. Az edzőteremben számos gép és eszköz elérhető, amelyek más-más izomcsoportot mozgatnak meg. Fontosnak tartom, hogy az edzések során vendégeimnek elmagyarázzam a gyakorlatok helyes kivitelezését és hatását. Ez leginkább az összetett mozdulatokból álló gyakorlatoknál hasznos, de a kezdőknek, fiataloknak szintén nagyon fontos a megfelelő útmutatás, hiszen a gyakorlatok helyes végrehajtásával elkerülhetőek a sérülések és az eredmények is hamarabb, látványos módon jelentkeznek.

 

A személyi edzés mindazoknak hasznos, akik el szeretnék érni fizikai lehetőségeik csúcsát vagy önállóan túl kevés a motivációjuk. Kifejezetten ajánlott azoknak, akiknek speciális igényei vannak, például valamilyen betegség, sérülés esetén vagy a rehabilitáció időszakában, annak részeként biztonságosan szeretnének edzeni. Különösen ajánlott személyi edző igénybevétele tervezett és irányított edzéshez az alábbi esetekben:

  • asztma,
  • cukorbetegség,
  • magas vérnyomás,
  • porckorong sérülés,
  • operáció vagy szülés utáni időszak,
  • bizonyos gyógyszerek szedése.

A speciális igényű vendégeimnek könnyebbséget jelent, hogy a masszázs vagy csontkovács kezelések alkalmával észlelt hiányos vagy gyenge izomcsoport célirányosan és hatékonyan fejleszthető, miközben a gyakorlatok összeállításánál maximálisan figyelembe veszem fizikai korlátaikat és fejlődésük ütemét.

 

Azon vendégeimnek, akik tapasztalatuk vagy mentalitásuk okán nem igénylik személyi edző jelenlétét a gyakorlatok végrehajtása során, lehetőséget biztosítok igényeiknek és céljaiknak megfelelő edzésterv összeállítására. Az edzéstervet két havonta felül kell vizsgálni, ennyi idő alatt olyan fejlődés érhető el, ami csak új gyakorlatok bevonásával vagy a terhelés fokozásával javítható. A személyi edzéshez hasonlóan itt is elsődleges a biztonság és a fokozatosság a célok mielőbbi elérése érdekében.

 

 

Gerinctréning
 

Az ülő életmód és az inaktivitás hosszabb távon nyak-, hát- és derékfájást, izomgyengeséget, elbillent medencehelyzetet és rossz testtartást, merev izmokat és mozgástartomány-csökkenést okoz. A megelőzés legkönnyebb módja a preventív gerinctréning, amelynek célja a gerinc munkáját segítő izmok erősítése, a helyes testtartás és a tudatos testkép kialakítása, illetve ezek megtartása. A megbomlott egyensúlyi állapoton is sokat javíthat a rendszeres, speciális gerinctréning. A megfelelően végzett speciális gyakorlatok segítségével megszüntethetőek a beidegződött rossz mozgásminták és megerősíthetők a váztartó izmok.

 

Mind a preventív, mind a speciális gerinctréning ajánlott mindazoknak, akik

  • fizikai munkát végeznek,
  • túlsúlyosak,
  • a rendszeres testmozgás mellett is fájdalmaktól szenvednek,
  • gyermeket várnak vagy kisgyermeket nevelnek,
  • mozgásszervi rehabilitációs szakaszban vannak,
  • nyugdíjasok,
  • krónikus hátfájdalommal élnek,
  • stresszes vagy mozgásszegény életmódot folytatnak.

 

A gerinc a szervezet minden részével kapcsolatban áll a csigolyák között kilépő ideggyökök révén, a mozgásszervek mellett a belső szervekkel is. Ezért minden életkorban kiemelkedő fontosságú a gerinc rendszeres, alapos átmozgatása, a gyengülésre hajlamos izmok megerősítése, valamint a gerinc- és ízületkímélő testtartás és mozgástechnika elsajátítása.

A gerinctréning mindig alapos bemelegítéssel kezdődik, amelynek során az izmok, ízületek, valamint a szív- és érrendszer felkészülhet a gyakorlatokra. A gépek segítségével végzett erősítő gyakorlatokat saját testsúlyos és eszközös mozgás egészíti ki annak érdekében, hogy a fejlesztendő izomcsoportokat több irányú terhelés is érje az ízületek kímélésével. A gerinctréninget mindig nyújtógyakorlatok zárják az izmok gyorsabb regenerálódása és a szélesebb mozgástartomány elérése érdekében.